W poprzedniej części (Metal Clay – narzędzia i akcesoria – część 1) „zgromadziliśmy” narzędzia potrzebne do obróbki mokrej i suchej glinki. Dziś skompletujemy zestaw potrzebny do jej wypalenia oraz ostatecznej obróbki, kiedy glinka stanie się już metalem.

Narzędzia potrzebne DO WYPALANIA glinki:

- piec elektryczny – opcja najbardziej kosztowna, ale i najbardziej komfortowa. Możemy w nim bowiem wypalać wszystkie formy srebra Art Clay (blog, pastę, strzykawkę, overlay, olejopastę, papier), a także połączenia AC ze szkłem czy porcelaną. W piecu bezpiecznie wypalimy również dowolne formy przestrzenne z użyciem korka, a także – glinkę miedzi oraz glinkę brązu, które wypalamy wyłącznie w piecu.

Metal Clay - piec elektryczny

Piec Prometheus Pro 1 PRG

[fot. materiały dystrybutora - Planetart]

- kuchenka gazowa – do wypalania glinki srebra. Do niej potrzebne będą jeszcze: siatka + siatka zabezpieczająca.

- ręczny palnik gazowy (propan butan) – dający nam kolejną możliwość wypalenia Art Clay Silver (przyda się również do lutowania, jeśli będziemy chcieli połączyć jakieś elementy srebrne z wypalonym ACS, np. w celu osadzania kamieni).

Metal Clay - palniki

Różne rodzaje palników

[fot. materiały dystrybutora - Planetart]

- ognioodporny blok ceramiczny, który służy jako podkładka do wypalania palnikiem (z powodzeniem możemy go zastąpić cegłą szamotową).

- ognioodporne podkładki ceramiczne lub siatka jako podstawa, na której wkładamy nasze prace do wypalenia w piecu.

- włókno ognioodporne – do zabezpieczania pierścieni, form przestrzennych oraz innych form wypukłych podczas wypalania. Przyda się również do wypalania glinki brązu firmy Prometheus.

- długa pęseta stalowa, którą chwytamy rozgrzany metal oraz siatkę lub podkładki ceramiczne podczas wyjmowania/wkładania z/do pieca.

Metal Clay - pęseta

Długa pęseta ze stali nierdzewnej.

[fot. materiały dystrybutora - Planetart]

- stoper – do odmierzania czasu wypalania, jeśli nie mamy pieca, który sam odliczy nastawiony czas.

- okulary ochronne

- rękawice ochronne (opcjonalnie)

- węgiel aktywny oraz pojemnik stalowy – do wypalania glinki brązu i miedzi.

Metal Clay - węgiel aktywny

Węgiel aktywny na bazie węgla kamiennego.

[fot. materiały dystrybutora - Planetart]

Narzędzia i akcesoria do wykończenia naszych prac z glinek metali będą w dużej mierze pokrywały się z typowymi narzędziami do prac z klasycznymi metalami. Prawdopodobnie większość z nich jest wszystkim dobrze znana.

Narzędzia do wykończenia prac z Metal Clay:

- gumowy blok, który pojawił się już wśród naszych „pomocników” w poprzedniej części tekstu. Celowo wymieniam go po raz drugi, ponieważ moim zdaniem stanowi bardzo wygodną podpórkę podczas czyszczenia i polerowania wypalonych prac.

- metalowe szczotki z dłuższym i krótszym włosiem – niezbędne do wyczyszczenia metalu po wypaleniu (pamiętajmy, że na srebrze po obróbce termicznej pojawi się biały nalot).

Metal Clay - metalowe szczotki

Różne rodzaje metalowych szczotek.

[fot. materiały dystrybutora - Planetart]

- pilniki – do piłowania metalu, nadawania faktur.

- papiery ścierne na gąbkach, dzięki którym jesteśmy w stanie osiągnąć na srebrze efekt „lustrzanego połysku”, polerując srebro najpierw czerwonym, potem niebieskim, a na końcu zielonym papierkiem.  (Ewentualnie droższa wersja – bęben polerski.)

- polernik (stalowy lub agatowy) – dla wzmocnienia i utrwalenia efektu „lustrzanego połysku”.

Metal Clay - polerniki

Polerniki.

[fot. materiały dystrybutora - Planetart]

- oksyda – do przyciemniania srebra.

- różnego rodzaju kleszcze – do dołączania półfabrykatów np. ogniwek, krawatek, bigli itp.

Opcjonalnie:

- pasta polerska

- ściereczka polerska

- wytrawiacz (np. Gipastrip – uwaga! Substancja żrąca!) – do wytrawiania srebra, miedzi i brązu (zamiennie można zastosować roztwór z kwasu cytrynowego).

- stalowy rygiel oraz młotek teflonowy, które posłużą nam do powiększania lub nadawania kształtu pierścieniom zdeformowanym podczas wypalania.

Metal Clay - młotek teflonowy

Młotek teflonowy.

[fot. materiały dystrybutora - Planetart]

- elektryczny motor / miniwiertarka oraz różnego rodzaju szczotki polerskie, papiery, filce do polerowania metalu.

- wiertła i frezy do robienia dziurek, nadawania faktur.

Powyższą listę z całą pewnością można by jeszcze wydłużyć, dodając doń kolejne narzędzia i akcesoria, np. te, które przydają się podczas osadzania kamieni, lutowania czy nakładania emalii, niemniej jednak moim założeniem było wskazanie bazy. Jak ją potem będziemy rozszerzać – zależy od tego, jakie techniki zechcemy rozwijać, z czym i jak postanowimy łączyć nasze glinki metali. A wybór jest – trzeba przyznać – bardzo duży i prawdopodobnie każdy znajdzie coś, co będzie odpowiadało jego potrzebom i estetyce. A zatem – kolejne kroki wtajemniczenia przed nami. :)

——————————

Anna Fidecka ‘Fiann’

http://www.fiann.pl

Biżuteria autorska, hobbystyczne i profesjonalne kursy Art Clay.